marloes.reismee.nl

New Zealand part 1

Hi Lieverds!

Hier is dan het eerste verhaaltje van de reis door Nieuw-Zeeland. Deze blog zal voornamelijk gaan over de reis in het Noordereiland. Dus voor nu het stukje Auckland - Wellington. Ik ga met jullie mijn volledige reis doornemen, dus jullie komen erachter welke plaatsen ik bezocht heb en welke activiteiten ik gedaan heb. En het enige wat ik tot nu toe met zekerheid kan zeggen is dat het geld veel te snel mijn zak uit vliegt. Er is gewoon te veel te doen en te zien dat ik gewoon weg niet kan kiezen en echt zoveel mogelijk wil doen en beleven terwijl ik hier ben. Het weer daarin tegen werkt nog niet echt mee. Ik mis de 35 graden in Cairns. Het is hier fris en er valt veel regen. Maar goed ik ben weer te veel onzin aan het typen en dat is niet de bedoeling. Oja foto's laden is met deze wifi echt niet te doen dus kijk even op facebook :)

Goed de reis begon vanaf Cairns (Australië). Na de verwachtte tranen en wederom een moeilijk maar toch ook fijn afscheid, werd ik bij het vliegveld afgezet. Mijn vlucht was om half 1, maar lucky me had natuurlijk 6 uur vertraging. Deze vertraging zorgde ervoor dat ik mijn aansluiting miste, maar gelukkig was er genoeg plaats op de volgende vlucht. Om 6 uur 's ochtends kwam ik aan in Auckland en om de reis nog een beetje aangenamer te maken kon ik nog niet inchecken. Gelukkig had Joe (een Engelse jongen die ik onderweg ontmoet heb) hetzelfde probleem en hebben we maar besloten samen de dag door te brengen en met een veel te zware backpack Auckland te ontdekken. Auckland is niet heel bijzonder en er is eigenlijk niet veel te beleven. Na deze zware belachelijk lange dag was het tijd om goed te slapen, want de volgende ochtend vertrekt de Kiwi Experience (de hop on hop off bus) vanaf nu K.E.. De K.E. is niet alleen een bus die mijn van A naar B brengt, maar ze regelen ook hostels, activiteiten en stopt onderweg voor mooie plekjes.

Op 19 november om 8 uur stond de K.E. klaar voor vertrek. De bus zit vrij vol omdat het hoogseizoen is, maar dat maakt het alleen maar gezelliger. Het zijn voornamelijk backpackers die in de bus zitten dus de aansluiting met iedereen is vrij gemakkelijk. Onze driver is Jared. En hij verteld zoveel over de omgeving maar ook alle activiteiten die we kunnen doen. En het fijne is, is dat hij heel eerlijk is. Hij zegt eerlijk of het, het waard is en als een goedkopere activiteit beter is zal hij dit ook eerlijk toegeven. De eerste plek waar we stoppen is Mt. Eden in Auckland, hier hadden we een 360 graden view over Auckland. Tevens ook de plek waar het nummer One Tree Hil van U2 op gebaseerd is, maar de boom staat er niet meer, dus ja erg nuttige informatie weer! De tweede stop was Cathadral Cave. Een strandje waar de rotsen zo uitgesleten zijn dat er een tunnen is ontstaan tussen twee strandjes. Een fijne stop om te doen en te zien. Vanuit daar hadden we een snelle stop bij de supermarkt, want dit was de laatste die we vandaag tegen kwamen. Tot slot zijn we naar Hot Water Beach gereden onze eerste overnight stay. Hot Water Beach stelt niet veel voor, MAAR er is 1 ding wat echt geweldig is: je kan je eigen hotpool op het strand graven. Dus 's avonds zijn we met de groep een een aantal schepjes naar het strand vertrokken. En hup daar begonnen we te graven. Ik voelde me een klein kind die een zandkasteel aan het bouwen was. Kortom de perfecte activiteit voor mij! Na het graven lagen we gezellig met de hele groep in onze hotpools en het wijntje die we meegenomen hadden maakte het natuurlijk helemaal af!

Op 20 november vertrokken we weer vroeg vanuit Hot Water Beach. En we zijn onderweg naar Waitomo wat in het Engels hol met water betekend. Het is een dorp gebouwd op een grottenstelsel waar water doorheen stroomt. De eerste stop was een Look out point. Vervolgens zijn we doorgereden naar Karangahake hier hebben we een wandeling van 45 min. gedaan. Eenmaal aangekomen in Waitomo was het tijd om mezelf klaar te maken voor de activiteit die ik geboekt heb: Black Water Rafting. En wat een top keus was dit! We zijn door het grottenstelsel gegaan en sprongen van watervallen, dobberden in rubber banden en overal zaten Glowworms (ik heb echt geen flauw idee hoe we ze in het Nederlands noemen) Maar wat een toffe ervaring was dit! Zeker een aanrader als je nog van plan bent om ooit eens naar Nieuw-Zeeland te gaan.

Op 21 november was het tijd om richting Rotuora te gaan. En wat een top dag was dit, oke het weer zat echt niet mee. Maar dat heeft alle pret echt niet kunnen drukken! We begonnen de dag met een wandeling door de Ruakuri cave. Vervolgens gingen we naar Hobbiton!! JAA dit wilde ik zo graag zien en was was het jammer dat ze aan een paar gebouwen onderhoud moesten doen en dat het zo regende. Maar des al niet te min heb ik zo genoten van die paar uur daar. Het is bizar dat ze zoveel geld in het bouwen van de set hadden gestopt en ze het na de 3 films bijna voor de helft gesloopt hadden. Gelukkig is alles weer opgebouwd voor de Hobbit films en hebben ze nu 41 hobbitholen en natuurlijk de Green Dragon, waar we natuurlijk een drankje gedronken hebben Sweet Ass!!!

Deze dag was een drukke dag want na Hobbiton ben ik gelijk door gegaan naar Tamaki (Maori village). Hier heb ik een overnight stay geboekt! We werden ontvangen door onze gastheer Mike en kregen uitleg over hoe onze avond/nacht eruit zou komen te zien en wat de belangrijke gebruiken zijn. Kia Ora (hallo/dag/dank je wel) werd er natuurlijk gelijk ingestampt. Vervolgens werden we door een lied naar binnen geleid. Met dit lied werd aan de voorvaderen gevraagd ons welkom te heten en ons binnen te laten. Toen dit erop zat kregen we een afternoon tea aangeboden en kregen we een uitleg over de Maori (hun geschiedenis en gebruiken). Daarna werden we naar onze slaapruimtes geleid en kregen we een uitleg over de beelden en tekeningen en hun betekenissen. Na de uitleg kregen we in kleine groepjes les in Maori liedjes en spelletjes. Ik kan nu dus een Maori kinderliedje zingen en 3 spelletjes spelen. Toen dit erop zat werden we naar het echte Maori village gebracht en hier werden we door de krijgers bekeken of we vriend of vijand waren. Natuurlijk waren we vriend en mochten we naar binnen. Hier kregen we wederom uitleg in de manier van tatoeeren, de betekenissen van de tatoeages en aan de mannen werd de haka geleerd (helaas mogen vrouwen deze dans niet uitvoeren tenzij het de vrouwen versie is). De vrouwen hebben wel een andere dans geleerd. Daarna was het tijd voor een optreden van de maori waar de ehte haka gedanst werd en diverse nummers werden gezongen en gedanst. Erg indrukwekkend en wat vind ik dit een mooie cultuur! Wat is het fijn dat hun gebruiken nog steeds worden uitgevoerd en word doorgegeven aan de nieuwe generatie! Na het optreden kregen we een diner een hangi een traditonele manier van eten bereiden aangeboden, wat was dat smullen… Tot slot moesten wij als groep ons zojuist geleerde maori kinderliedje zingen aan de Maori stam. En om de avond af te toppen mochten we gebruik maken van de hot pools waar we tot laat in de nacht in hebben gezeten met een drankje in de hand! Wat een luxe voor een backpacker!

Op 22 november kreeg ik eerst een ontbijt in het Maori village, een goed begin van de dag! Daarna zijn we naar Rotorua gereden en ben ik afgezet bij te puia. Een natuurgebied met nog actieve geisers en mud pools. Hier kreeg ik nog wat meer informatie over de Maori en kon ik van de prachtige omgeving genieten (op de geur van rotte eieren na dan) Maar ik heb wel een eitje gekookt in de geiser hoe leuk is dat! Na ongeveer 3 uur werd ik weer opgehaald door de K.E. en begon de reis naar Taupo. Hier heb ik even door de stad gelopen en daarna gezellig een drankje met de groep gedaan.

Op 23 november heb ik gehiked op de Tongariro crossing. Een hike langs de enige echte Mt Doom (lord of the rings). Om half 6 werd ik opgehaald door de shuttle service en na een rit van zo'n 40 min kon mijn hike beginnen. De mount doom zelf heb ik niet beklommen. Dit was met mijn slechte uitrusting gewoon niet te doen. Uiteindelijk heb ik wel een deel van een andere vulkaan beklommen en uiteindelijk heb ik 20.2 km gelopen in 7.5 uur incl. lunch stop.

Op 24 november vertrokken we naar River Valley. Een prachtig gebied met een rivier en een valei goh wat voorspelbaar. Ik heb hier een dag helemaal niks gedaan en van de zon genoten en gewoon even bijkomen van al het reizen. 's Avonds was echter een groot feest. Iedereen zat gezellig bij elkaar en de drankjes bleven komen kortom een top avondje.

Op 25 november heb ik voornamelijk in de bus gezeten. De rit ging naar Wellington (de hoofdstad), maar daar kwamen we zo laat aan dat ik er niet veel van gezien heb. De volgende ochtend vertrokken we vroeg omdat we de ferry naar het zuidereiland moesten halen. Ik ben nu dus op het zuidereiland maar daar snel meer over!

Oke lieverds, ik weet niet wanneer ik een volgende blog kan plaatsen. Dus houd jullie oogjes open!

Cheers sweeties! Dikke kus en Knuffel!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active