marloes.reismee.nl

Eerste maand zit er alweer op!

Hi Lieverds,

Daar is weer eens een blog! Ondertussen ben ik alweer iets langer dan een maand in Australië en de tijd vliegt nu eigenlijk al voorbij. Ik heb hier helemaal mijn plekje gevonden.

De temperatuur schommelt hier nog al dus de ene dag is het 22 graden ( en ja zelfs ik begin deze temperatuur koud te vinden) en de andere dag kan de temperatuur 40 graden zijn. De afgelopen periode heb ik 1 week regen gehad en dat mis ik dus totaal niet maar deze gaan vaak gepaard met mooie onweersbuien en de buien duren max 10 min.

Om 6 uur is het hier al heerlijk licht en om een uur of 8 is het hier donker dus lange avonden buiten zitten doen ze hier niet echt. Ik had eerlijk gezegd ook meer verwacht dat de mensen hier meer buiten zouden leven maar dat is niet echt het geval, volgens mij ben ik de enige gek hier die veel buiten rond loopt.

Sowieso vinden ze het lopen en fietsen hier maar raar en doen ze bijna alles met de auto of het openbaar vervoer ( wat hier dan wel echt super goed geregeld is). Het is dan ook niet duur om hier met het openbaar vervoer te reizen. Van maandag tot zaterdag reis ik voor max 15 dollar per dag ( ong. 10 euro) onbeperkt en op zondag voor 2,50 dollar (ong 1,70) onbeperkt. Er zijn 3 nadelen bij de bus en dat is: dat de chauffeur meestal geen Engels spreekt en de haltes geen naam hebben dus ik tel meestal hoeveel haltes ik moet en dan stap ik op goed geluk uit. En dat meerdere bussen het zelfde bus nummer hebben. Het is mij dus al gelukt om de verkeerde bus te nemen en dus in een stad uit te komen dat niet eens in de buurt ligt van waar ik heen wilde gaan. En ook ben ik al vaak genoeg bij de verkeerde halte uitgestapt, maar ach op die manier kan ik wel al die lekkere gebakjes blijven eten ;).

Het fietsen daar in tegen is een heel ander verhaal. Ik kan kiezen uit een Nederlandse bakfiets waarbij de versnellingen en remmen niet gemaakt zijn voor bergen of de mountainbike die zo verroest is dat ik mijn stuur en zadel niet meer omhoog kan doen. Ik kies dus meestal voor de mountainbike omdat ik dan tenminste nog enigszins het idee heb dat ik mij sneller verplaats. Als ik de kinderen met de fiets naar school breng moet de kleinste alle bergen op lopen omdat dat met de bakfiets gewoon weg niet te doen is (en nee het ligt niet aan mij de moeder doet het ook op die manier). Daarnaast zie ik er hier heel modieus uit op de fiets, het is namelijk verplicht om een helm te dragen (ja ook op de bakfiets). Doe je dit niet dan kan je een mooie boete van 100 euro verwachtenL. En om het stukje fietsen nog iets aantrekkelijker te maken: je fietst natuurlijk links (heel stom) en je mag als de stoep geel is daar op fietsen en anders moet je op de weg fietsen ook al mogen de auto’s 80km of harder. Nee ma nu niet schrikken! Met kinderen mag je namelijk altijd op het voetpad fietsen en op de terug weg doe ik gewoon altijd of ik er niks van snap en fiets ik ook op de stoep hihi!

Ik zal proberen in het kort een te vertellen wat ik allemaal gezien en gedaan heb.

Tarronga zoo: Dit is de dierentuin die in Sydney ligt. Hier ben ik samen met de kinderen naartoe gegaan. Om er te komen was een reis op zich. Ik heb hier 1 bus, 2 treinen, 1 ferry en een gondel voor moeten nemen. Maar uiteindelijk zijn we er gekomen. Het is echt een enorme dierentuin die ook erg mooi is om doorheen te wandelen.

Darling Habour: Dit is een plekje in Sydney centrum. Hier is een water speeltuin voor de kinderen en een Chinese tuin waar we lekker gespeeld en gewandeld hebben. En daarna zijn we wat gaan eten bij Marmaks ( een restaurantje waar ze alles met rotivellen maken, zowel hartig als zoet en het was superrr lekker.

Dee Why Beach: Ja sorry maar het strand kan natuurlijk niet ontbreken en ik bezoek nog veel meer stranden. Alleen naar dit strand ben ik met het gezin geweest en hier heb ik ook de opa en oma van de moeder ontmoet en die vonden het fantastisch om alles over Nederland te horen.

Australia day: Dit is een nationale feestdag en laat het nou precies die dag regenen en slecht weer zijn. Dus we zijn heel even naar het park geweest voor de nationale opening en daarna heb ik samen met de moeder Australische gebakjes/koekjes en toetjes gemaakt. Je snapt natuurlijk wel dat dit voor mij geen straf was!

EHBO cursus: Het gezin wilde graag dat ik mijn EHBO zou halen dus hebben ze mij opgegeven voor een cursus. Gelukkig as de uitleg duidelijk en heb ik al mijn handelingen incl. schriftelijke toets in het Engels behaald. Ik heb dus officieel mijn EHBO J

Orange: Orange is een dorpje voorbij de Blue Mountains, hier leven de opa en oma van de kinderen en we zijn hier 4 dagen verbleven. Het is een mooie omgeving en je bent omgeven door bergen. De temperatuur was dan wel iets lager (22 graden) dus het voelde een beetje als de Nederlandse zomer haha. Binnenkort ga ik nog een weekend zelf naar de Blue Mountains om daar lekker rond te wandelen en te genieten. Hier heb ik ook voor het eerst in de auto gereden. Was wel weer even wennen, maar ik ben benoemd tot goede chauffeur :)

Engels cursus: Mijn Engels is niet slecht maar mocht de mogelijkheid zich aandienen om hier les te geven heb ik toch mijn TEFL cursus nodig. Dus in mijn vrije tijd ben ik nu de online cursus aan het doen. Gelukkig is het maar een 120 uur durende cursus, want ik ben het leren eigenlijk wel een beetje zat!

Vreemde dieren: Oke ik ben echt wel voorbereid op alle beesten die hier lopen, maar omdat ik het niet gewend ben dat dit gewoon in je tuin rondkruipt schrik ik toch nog dagelijks van de beesten hier. Ik heb ondertussen al de red back spider ontmoet (geen goede foto kunnen maken was er een beetje bang voor) want deze spinnen zijn erg giftig L en ik zie dagelijks grote spinnen (niet mijn favoriet). Daarnaast vinden krekels en kakkerlakken mijn huisje erg knus en ben ik dus dagelijks in de weer met mijn dood-alle-insecten-in-de-buurt-spray. Om tot slot jullie kennis te laten maken met mijn nieuwe huisdier: de blue-tongue-lizard, kijk maar op internet dan zie je waarom die zo heet ;), maar deze vriend doet niks en komt vooral op warme dagen voor mijn deur liggen (echt een feestje). Oja en nu hoor ik de vraag: slangen, kangoeroes, koala’s, krokodillen en haaien? Ja die zijn er wel! Ik heb ze alleen nog niet gespot op de aan de weg gekoekte dood gereden kangoeroes na dan…

Bondi Beach: Ja je weet wel dat strand van die serie op tv ( Bondi Rescue) ja ik ben er geweest en het strand is niet zo heel groot en in Sydney mis je echt de privé strandjes die je verder naar het noorden wel om de zoveel meter vind, maar des al niet te min is het een heerlijk plekje om te komen. Ik moet er helaas best wel even voor reizen maar in mijn vrije weekend is dat geen probleem. In Nederland verklaren jullie mij nu voor gek dat ik bijna 1,5 uur reis voor een strand, maar je begrip voor een klein stukje veranderd hier vrij snel! Op Bondi worden nog steeds film opnames voor de serie gemaakt en ja de strandwachten die jullie op tv zien lopen hier nog steeds rond!

Het normale leven: Ik krijg nu vaak de vraag hoe ziet je gewone dag eruit nou dat zal ik jullie eens haarfijn uitleggen…

Om 6 uur sta ik op zodat ik een uurtje heb om wakker te worden en mij klaar te maken voor de dag. Want jullie weten als geen ander: I’m not a morning person! Dus na een uurtje kan ik enigszins vrolijk en normaal functioneren. Om 7 uur maak ik de kiddo’s wakker ( en heel fijn de jongste is ook geen ochtend mens dus dit levert vaak een goede strijd op om haar wakker en klaar te maken) tot ong. kwart voor 8 zorg ik ervoor dat de kids ontbeten hebben, aangekleed zijn en hun lunchpakket hebben. Ik vertrek om kwart voor 8 richting school met de kinderen als we lopend gaan en anders vertrek ik om 8 uur als ik met de fiets ga. Dan breng ik ze naar de klas en wacht ik tot het assembly erop zit.

Op de terug weg haal ik nog wat boodschappen en bij thuis komst ruim ik de keuken op en doe ik nog een paar kleine huishoudelijke taken ( soms een wasje soms stofzuigen o.i.d.) en ik ruim natuurlijk mijn eigen woonruimte op. Om half 10 zit mijn ochtend werktijd er op en bij ik vrij tot kwart voor 3. In die tussentijd wisselt het wat ik doe. Soms ga ik even wandelen of naar het andere dorp en soms (net zoals nu) doe ik even lekker niks en lig ik bijvoorbeeld dit verhaaltje te typen…

Maar goed om kwart voor 3 ga ik weer richting school om de kids op te halen en soms lopen we nog even langs de bieb of de speeltuin. Bij thuis komst kleden de kids zich om ( ze moeten hier in uniform naar school) en maak ik een snack voor ze klaar. Daarna zorg ik ervoor dat het huiswerk gedaan wordt en de instrumenten die ze spelen worden geoefend. Als dat allemaal gedaan is mogen ze even lekker spelen… soms verzin ik iets leuks om te doen en soms gaan ze gewoon lekker zelf spelen.

Dan rond een uur of 5 stop ik ze in bad en rond een uur of 6 zorg ik ervoor dat de kinderen te eten krijgen… en ik hoor jullie denken jeetje moet ze nu alleen voor de kids koken, ja dat klopt maar ze lusten haast niks dus vaak is het droge pasta of rijst en een stukje gebakken worst of kip en heel soms krijg ik zelfs wat groente bij ze naar binnen gewerkt. En dan komen de ouders weer thuis en help ik de moeder met het koken van ons eten en zit mijn werk dag er weer op!

Andere au pairs: Ik heb als eerste afgesproken met een Duits meisje, zij was alleen niet heel spraakzaam dus hier heb ik niet echt meer mee afgesproken. Vervolgens heb ik nog contact gehad met 4 andere meiden ( 2 Nederlandse, 1 Belgisch en 1 Frans meisje). Met 1 van hen ben ik lekker een dagje naar Bondi beach geweest en met de andere 3 meiden heb ik afgesproken in Sydney. We hebben lekker gepicknickt in het park en met deze 3 meiden ga ik ook een weekend naar Melbourne (waarschijnlijk of naar een ander plekje dat we allemaal willen bezoeken). En komend weekend gaan we naar Manly beach want daar wordt een surfwedstrijd gehouden, eens even al die mooie surf dudes bekijken ;)

Oja na ongeveer 3 uur staan er eindelijk wat foto’s in het fotoalbum op deze site “halleluja”. Ik mis de snelle wifi van thuis in dat opzicht wel!

Zoals ik al had verwacht is het verhaal weer lekker lang geworden en word het tijd om te stoppen! Sorry dat ik jullie zolang van jullie echte werk heb afgehouden dus hop werken jullie ;) Ik ga de kids ophalen of lig al te slapen als jullie dit lezen! Oja als je nog een leuk kaartje uit Aussie wilt ontvangen laat dan ff je adres achter ( ik ben mijn adressenlijstje vergeten :$) ennuh als je wilt Skypen of Facetimen let me know!

Dikke kus en Knuffel!

Hier nog wat weetjes en dan ga ik echt stoppen:

* Thongs zijn teenslippers dus niks flipflops hier!

* Op blote voeten lopen kan hier gewoon en je vergeet soms gewoon je slippers of schoenen aan te trekken.

* De zonnebrand crème verdwijnt hier als sneeuw voor de zon.

* De Blue Montains heten zo, omdat de gumtrees een blauwe gloed over het landschap verspreiden, al vind Milly het maar onzin en dat ze het gewoon Green Mountains moeten noemen want de bomen zijn gewoon groen!

* De koekjes en gebakjes zijn hier veelste lekker!

* Mijn naam wordt hier op een hele creatieve manier geschreven: Marloosh

* De kinderen noem ik Monkeys en ze reageren hier ook allebei op J

* Love, Darling, Sweety, Beautifull ik heb ze allemaal al gehoord en zo wordt je hier dagelijks aangesproken.

* De kinderen hier kunnen heel hard krijsen en doen dit dan ook regelmatig.

Reacties

Reacties

elly horsten

Fijn dat je helemaal ingeburgerd bent! Have fun!

Bert

Mooi verhaal hoor! Veel plezier en tot FT!

petra

Leuk verhaal loes weten we een beetje wat je doet.Geniet ervan

Marlie

Hai Loesje, wat een gezellig verhaal. Volgens mij heb je het echt goed voor elkaar. Knap geregeld!!! Ik geniet met je mee. Hele dikke knuffel xxxxx

Anita Mesker

Heel leuk verhaal en ik zie het ook helemaal voor je als je weer een huisdiertje tegen komt ???? heerlijk dat je het zo naar je zin hebt. Xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active